Puding Sedut Versi Aiskrim

assalamualaikum semua,

Ini merupakan entri pertama bagi blog untuk saya berkongsi dengan semua tentang segala hidangan yang saya pernah buat, pernah cuba dan rasa sesuai dan sedap untuk dikongsikan dengan semua orang.

untuk kali ini saya mencuba resepi puding sedut yang dikongsikan oleh rakan dari facebook baru-baru ini.

mudah
puding sedut


tapi maaf pada pencipta resepi yang saya ambil ini saya tidak dapat hendak memberi kredit atas usaha anda kerana saya cuma menyalin resepi di kertas dan lupa dari mana saya mendapatnya. Buat tuan punya resepi terima kasih yang tidak terhingga kerana sudi berkongsi resepi ini semoga Allah kurniakan kesihatan yang baik buat puan sekeluarga..amin...

mari kita tengok bahan apa yang diperlukan...

Puding Sedut Versi Aiskrim


puding sedut 


Bahan-bahan

1 liter air
1 cawan susu tepung
1 cawan susu cair (saya gantikan dengan susu segar perisa jagung)
1/2 cawan gula pasir
1 sudu teh serbuk agar-agar
Pewarna sirap rose

Cara-cara

1. Masak semua bahan di atas api sehingga mendidih.

2. Biarkan campuran sejuk sedikit dan diambil separuh dan diletak pewarna sirap rose.

3. Sediakan plastik aiskrim malaysia.

4. Masukkan lapisan pertama dulu.(saya masukkan warna merah)

5. Biarkan lapisan pertama mengeras (saya letak dalam peti beku selama beberapa minit)

6. Masukkan lapisan kedua dan terus ikat.

7. Sejukkan di dalam peti sejuk sebelum dimakan.


Tips:

1. Seeloknya dibiar beku dengan betul lapisan pertama itu untuk mengelakkan lapisan kedua bercampur dengan lapisan pertama.
2. Boleh juga kalau hendak dimasukkan jagung yang telah direbus atau kiub nata de koko ke dalam lapisan pertama.

Ulasan

Catat Ulasan

Catatan Popular